En reflexskärm


Didrik får vara inlindad i bärsjalen en dag till för nu är det dags för lite efterfrågade tips. Denna gången handlar det om en mycket bra vän, reflexskärmen :)
 
Jag har en extern blixt till min kamera men använder den mycket sällan då jag tycker bättre om det befintliga ljuset. Det ljuset är mjukare och jag tycker att det ger bilderna finare färger. Då är det perfekt att använda en refelxskärm när man behöver mer ljus till sin bild. Reflexskärmen hjälper till att reflektera ljuset bättre och tar bort mörka skuggor (som i Didriks ansikte). Man gör även ögonen mer "glittrande" då reflexskärmen reflekteras i ögonen på motivet (precis som fönster också kan göra).
 
På bilden på Didrik har jag ett fönster på vänster sida av hans ansikte och en reflexskräm på den högra. Detta gör att hela ansiktet får ett jämnt och fint ljus. Ljuset från fönstret reflekteras i reflexskärmen som sedan kastar det mot motivet som ska belysas. Man kan säga att det är som en spegel :)
 
Min reflexskärm är vändbar. Den kan bli vit, silvrig och guldig. Den silvirga sidan som jag ha använt på Didrik ger mest belysning. Den vita ger ett mer dämpat ljus och den guldiga sidan ger motivet ett varmare ljus (passar perfekt för strandbilder). Det kan vara lite knepigt i början att hitta ljuset så att det reflekteras rätt i refelxskärmen. Men man får helt enkelt prova sig fram och vända och vrida på den lite tills man hittar rätt :)
 
Frågor? Kommentera :) :)

Kommentarer
Postat av: Miss Tess

En bloggares nära och kära får stå ut med mycket;)

Therese

2012-09-01 @ 21:44:39
URL: http://www.misstess.se
Postat av: Emma

Åh vilket super bra tips! Vart köper man en reflexskärm? Ja, det var så kul att träffa Nilla & få vara med om en bebisfotografering:)

Kika gärna in hos mig & var med & tävla:)

Tack för tipset:)

Kram Emma

2012-09-03 @ 18:44:31
URL: http://franminsidasett.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0