Min kameralista

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På min förra blogg hade jag ett inlägg som handlade om min kamerautrustning och hur jag redigerar mina bilder. Jag tycker att jag behöver ett sådant inlägg på denna bloggen också :)
 
Kameran som jag använder är en Canon EOS 5d Mark II. Objektivet som jag oftast använder till bilderna på bloggen är ett 50mm f/1,4 USM. Här är några exempel på bilder som jag har tagit med det objektivet. Jag använder den mycket till inredningsbilder och porträttfotograferingar.
Ett tips på ett billigare objektiv men som har bra skärpa och ger kontrastrika bilder är Canon 50mm f/1.8. Jag har själv haft ett sådant i många år innan jag uppgraderade mig till ett 50mm f/1,4 USM. Ett stort pluss är att båda objektiven är ljuskänsliga så du kan fotografera där det är dåligt ljus.
 
När jag inte min 5d mark II tillhands så använder jag min telefon ganska mycket. Det är en iPhone 4s och  de appar jag använder flitigast är Hipstamatic, Instagram, Picfx och Snapseed.
 
En bild tagen med en iPhone och redigerad i appen Picfix.
 
En annan stor del av fotograferingen är redigeringen. När jag redigerar mina bilder så använder jag mig utav Photoshop CS5. För att påskynda redigeringen och för att bilderna ska bli konsekventa så använder jag mig av olika actions eller funktionsmacron som det också heter. De actions jag använder mig utav heter Totally Rad Actions och deras set "The Revenge. Här är några exempel på den.
En bild tagen med en iPhone och redigerad med "The Revenge".

 
Det första fotot har jag använt Brooklyn (B&W) och på den andra fotot Lux och Punch out! Om du aldrig har använt actions på dina foton innan så finns det en video på Totally Rad's hemsida.
 
Detta inlägget kommer att uppdateras efterhand :) är det något ni undrar över så skriv en kommentar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0